Перший рік аналізу діяльності громад з питань забезпечення якості освіти
Рік тому, 11 лютого 2022 року, набрав чинності Порядок здійснення аналізу діяльності місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, їх структурних підрозділів з питань освіти.
Відтак регламентовано механізм здійснення аналізу діяльності місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, їх структурних підрозділів з питань освіти (далі — місцеві органи) в частині, що стосується:
- дотримання законодавства з питань освіти:
- дошкільної;
- загальної середньої;
- позашкільної;
- спеціалізованої;
- професійної (професійно-технічної);
- фахової передвищої;
- вищої;
- післядипломної;
- забезпечення якості освіти на відповідній території.
Державна служба якості освіти та її територіальні органи у листопаді-грудні 2022 року проаналізували діяльність 22-х місцевих органів. У висновках і рекомендаціях, наданих за результатами аналізу, акцентовано на розв’язанні конкретних проблем у сфері освіти громад, передусім на покращенні якості освіти й освітньої діяльності відповідно до запитів суспільства та держави.
Питання аналізу діяльності місцевих органів
Метою аналізу діяльності органів є:
- вивчення стану дотримання місцевими органами вимог законодавства з питань освіти і забезпечення якості освіти на відповідній території;
- надання місцевим органам методичної та консультативної підтримки з питань запобігання випадкам недотримання вимог законодавства у сфері освіти, підвищення ефективності у забезпеченні якості освіти на відповідній території;
- забезпечення інтересів територіальних громад щодо належної якості освіти на відповідній території;
- забезпечення місцевих органів аналітичною інформацією, необхідною для прийняття обґрунтованих управлінських рішень.
Предметом аналізу є два великих блоки питань, що стосуються діяльності місцевих органів над реалізацією:
- державної політики у сфері освіти (у межах делегованих повноважень), зокрема з питань забезпечення якості освіти;
- прав та обов’язків засновників закладів освіти/уповноважених ними органів.
Ці два блоки можуть включати більш конкретні питання:
- ефективність системи управління у сфері освіти (організаційно-правові засади управління освітою);
- забезпечення територіальної доступності освіти та формування мережі, що відповідає запитам і потребам громадян (формування мережі; заснування, реорганізація, перепрофілювання (зміна типу), ліквідація закладів освіти; закріплення території обслуговування та ведення обліку дітей; організація підвезення);
- утримання і розвиток закладів та установ системи освіти (фінансування матеріально-технічного забезпечення закладів системи освіти; створення нового освітнього простору; створення інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування);
- створення безпечного, здорового освітнього середовища (організація харчування; забезпечення медичного обслуговування у закладах освіти);
- кадрове забезпечення закладів освіти та професійний розвиток педагогічних працівників (обрання, призначення керівників закладів та установ системи освіти; забезпечення професійного розвитку педагогічних працівників);
- прозорість та відкритість у діяльності місцевих органів, співпраця з громадськістю.
Використовуючи інструмент аналізу, Служба та її територіальні органи оперативно співпрацюють з громадами у виконанні завдання забезпечення якості освіти. Адже місцева влада зобов’язана дбати про реалізацію державної політики у сфері освіти й забезпечення її якості на місцях.
Підстави для аналізу діяльності місцевих органів
Аналіз діяльності місцевих органів може відбутися на підставі:
- доручення Прем’єр-міністра України, Міністра освіти і науки України;
- ініціативи Державної служби якості освіти та її територіальних органів (зокрема й відповідно до затверджених планів роботи).
Аналізується період часу, що не перевищує трьох років діяльності місцевого органу. За результатами складаються висновки й рекомендації.
Орієнтовний зміст результатів аналізу діяльності місцевих органів
Висновки |
|
Рекомендації |
|
Якщо за результатами аналізу виявлено однотипні чи повторювані випадки недотримання вимог законодавства з питань освіти, то надаються узагальнені рекомендації для всіх місцевих органів на відповідній території для запобігання та/або усунення таких випадків.
Відповідно кожна громада отримує інформацію, що може стати основою «дорожньої карти» розвитку й забезпечення якості освіти та освітньої діяльності на відповідній території.
Плани здійснення аналізу діяльності місцевих органів
У 2023 році Державною службою якості освіти заплановано шість аналізів діяльності місцевих органів з питань:
- дотримання вимог законодавства та забезпечення якості у сфері освіти:
- професійної (професійно-технічної) (Полтавська та Хмельницька обл.);
- дошкільної (Рівненська обл.);
- позашкільної (Черкаська обл.);
- створення умов для безбар’єрного доступу та якісного навчання дітей з особливими освітніми потребами (Чернігівська обл.);
- реалізації Концепції національно-патріотичного виховання в системі освіти України (Чернівецька обл.).
Крім того, аналіз здійснюватимуть територіальні органи Служби відповідно до своїх планів роботи.
Джерело - Державна служба якості освіти України