A A A K K K
людям з порушенням зору
Відділ освіти та гуманітарної політики Заболотцівської сільської ради Золочівського району Львівської області

Підсумки квітневого дослідження стану освітнього середовища у закладах освіти Львівщини

Дата: 08.07.2024 12:45
Кількість переглядів: 10

На зображенні може бути: текст

Кожна людина сама формує власну систему цінностей та обирає ґрунтовані на ній правила поведінки. Тож, завдання сім’ї та школи - створити умови, сприятливі для вибору дитиною добра - відчуття й усвідомлення нею своєї здатності творити благо. Виховання - це цілеспрямований процес становлення таких умов через налагодження довірливих взаємостосунків між учасниками освітнього процесу та організацію освітнього середовища на засадах безпеки, демократії, культуротворчості і відкритості, спрямованості навчання на формування ідентичності політичного українця, патріота України.

З метою створення ефективного інструментарію оцінки якості освітнього середовища ЗЗСО Львівщини, його виховного потенціалу в області реалізується відповідний проєкт Програми розвитку освіти Львівської області в 2021 - 2025 роках.

У квітні 2024 року було проведено чергове дослідження стану освітнього середовища у закладах освіти, які обрані для забезпечення профільної освіти академічного спрямування. Дослідженням було охоплено понад 4300 педагогів у 106 ЗЗСО, більш ніж 13,5 тис. учнів 4-х, 8-х, 10-х класів та 8 тис. батьків (опікунів) цих учнів.

Респонденти відповіли на запитання укладених спеціалістами е-анкет. Відповіді були опрацьовані із використанням спеціально розробленої електронної програми. Зібрані дані зведені на рівнях школи, громади, району та області. Результати опитування на рівні ЗЗСО проаналізували спеціально створені у школах групи педагогів, а це, переважно, заступники директорів, педагоги-організатори та практичні психологи, які підготували і оприлюднили на шкільних сайтах відповідні звіти.

25 червня в департаменті освіти і науки Львівської ОДА відбувся підсумковий вебінар за результатами цього квітневого дослідження.

Порівняльний аналіз результатів анкетування за 2023 та 2024 роки показав, що загалом освітнє середовище шкіл області ще не має потрібного виховного потенціалу. У взаємовідносинах між учасниками освітнього процесу поки надто мало довіри. Досі кожний п’ятий з опитаних восьмикласників та десятикласників не знайшов серед педагогів тих, до кого можна було б звернутись за порадою та підтримкою у складній ситуації. До третини старшокласників не бачать користі від учнівського самоврядування. Понад третина батьків вказали, що не мають достатньої інформації, щоб судити про роботу органів батьківського самоврядування. Значна частина учнів вважає оцінювання своїх навчальних досягнень несправедливим, до третини батьків цих дітей і навіть частина вчителів - непрозорим.

Найнижчими є показники умов, що забезпечують спроможність системи освіти в громадах задовольнити пізнавальні інтереси учнів та розвиток їхніх здібностей. Культуротворчий потенціал своїх ЗЗСО визнали тільки 5% опитаних педагогів, 2%-3% старшокласників та менш ніж 10% батьків цих дітей. Це зумовлено перш за все відсутністю в багатьох громадах розвиненої мережі технічних гуртків, культурологічних клубів та спортивних секцій, неефективною, в багатьох випадках, роботою шкільних бібліотек, послуги яких обмежуються забезпеченням дітей підручниками, а також тим, що навчання часто зводиться до репродуктивно-продуктивної діяльності. Дітям рідко ставлять проблемні запитання, не практикують дискусії тощо. Бракує учням також екскурсій та подорожей.

Гострою проблемою школи залишається списування. За даними е-анкетування тільки 8,4% опитаних десятикласників вказали, що не списують принципово, натомість понад 12% відзначили, що списувати можна і треба. Більшість вважає списування необхідним, бо не встигає виконати усе, задане додому самостійно, хоче мати кращі оцінки і т. ін.

Кращими, порівняно з попереднім роком, стали показники безпечності середовища наших ЗЗСО. На 10-20% зменшилось число невдоволених якістю повітряно-теплового режиму, до 5% - шкільним харчуванням. Падає й кількість тих старшокласників які не харчуються у шкільних їдальнях. Як відзначив директор обласного департаменту освіти і науки Олег Паска, це - свідчення успішності реформи шкільного харчування, що відбувається на Львівщині.

Результати порівняльного аналізу стану освітнього середовища ЗЗСО області стали підставою для таких рекомендацій:

Львівському обласному інституту післядипломної педагогічної освіти:

🔷 1. Налагодити системне підвищення кваліфікації педагогічних працівників області з питань організації виховання та формування у ЗЗСО комфортного для учасників освітнього процесу соціально-психологічного клімату, розробити для цього відповідні теоретико-практичні спецкурси і тренінги.

🔷 2. Проводити виїзні наради-тренінги уповноважених для нагляду за дотриманням процедур проведення е-вимірювань показників якості освітнього середовища ЗЗСО, призначених наказами відповідних районних органів управління освіти.

🔷 3. Сформувати з працівників інституту групу кваліфікованих супервізорів дослідження якості освітнього середовища.

🔷 4. Забезпечувати повноцінне консультування та супервізію під час проведення щорічних вимірювань показників якості освітнього середовища.

Психологічній службі системи освіти області:

🔷 1. Забезпечити активну участь практичних психологів та соціальних педагогів у проведенні е-вимірювань показників якості освітнього середовища ЗЗСО, аналізі отриманих даних та виробленні рекомендацій.

🔷 2. Запропонувати (при потребі розробити) допоміжний інструментарій для осмислення та пояснення проблем у взаєминах груп учасників освітнього процесу, персональних взаємостосунках, які були виявлені під час вимірювань якості освітнього середовища ЗЗСО.

Органам управління освіти територіальних громад області:

🔷 1. Визнати формування сприятливого для виховання на цінностях освітнього середовища у закладах загальної середньої освіти пріоритетом розвитку системи освіти Львівщини.

🔷 2. Зобов’язати педагогічні колективи ЗЗЗСО, що перебувають у власності громади, регулярно вимірювати показники якості освітнього середовища та щорічно оприлюднювати звіти про результати самооцінювання його (середовища) розвитку.

🔷 3. Рекомендувати ЗЗСО, розташованим на території громади, використовувати для самооцінювання й оцінювання якості освітнього середовища інструментарій, розроблений в межах проєкту «Оцінювання якості освітнього середовища: е-інструментарій вимірювання показників» (Програма розвитку освіти Львівської області на 2021 - 2025 роки).

🔷 4. Забезпечувати розвиток матеріально-технічної бази ЗЗСО, що перебувають у власності громади, з урахуванням проблем та потреб, виявлених у процесі самооцінювання просторово-предметної складової освітнього середовища цих закладів.

🔷 5. Аналізувати зведені результати вимірювань показників якості освітнього середовища у ЗЗСО територіальної громади, укладати і оприлюднювати відповідні звіти.

Органам управління освітою районів Львівської області:

🔷 1. Щорічно організовувати тренінги для педагогічних працівників ЗЗСО району, які відповідають за проведення вимірювань якості освітнього середовища за місцем праці, залучаючи для цього педагогічних працівників, які мають сертифікати ЛОІППО як учасники курсу-тренінгу «Організація опитувань у закладах загальної середньої освіти з використанням анкет у е-форматі» (8 год).

🔷 2. Готувати і скеровувати у ЗЗСО територіальних громад, що формують район, уповноважених для нагляду за дотриманням процедур проведення е-вимірювань показників якості освітнього середовища ЗЗСО зі складу працівників органів управління освіти району, територіальних громад району, місцевих центрів професійного розвитку педагогічних працівників.

🔷 3. Аналізувати зведені результати вимірювань показників якості освітнього середовища у ЗЗСО району, укладати і оприлюднювати відповідні звіти.

Департаменту освіти і науки Львівської ОДА:

🔷 Продовжувати системно використовувати зведені результати досліджень якості освітнього середовища ЗЗСО та розвивати практико-методологічну й інструментальну базу досліджень у цій сфері.

🔷 Включити показники якості освітнього середовища у ЗЗСО територіальних громад і районів в перелік показників, на основі яких оцінюють якість організаційно-управлінської діяльності в системі освіти та рейтингують органи управління освіти районів і територіальних громад.

Переглянути обласний вебінар «Підсумки вимірювання показників якості освітнього середовища ЗЗСО-ліцеїв Львівщини» можна за покликанням у першому коментарі.

Посилання на допис у Facebook


« повернутися

Вхід для адміністратора